آموزش کامل دوخت دو سوزنه در چرم دوزی


هنر چرم دوزی یکی از هنرهایی است که این روزها طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است و افراد زیادی توانسته اند از این طریق به راحتی و حتی در منزل خود کسب درآمد کنند. با استفاده از این هنر می توانیم کیف ها و وسایل چرمی با کیفیت و با دوامی را تولید کنیم. همانطور که می دانید در چرم دوزی از دوخت های متنوعی چه برای تزئین و چه به عنوان دوخت اصلی استفاده می شود. امروز می خواهیم در مورد یکی از پرکاربردترین دوخت ها، با عنوان دوخت دو سوزنه در چرم دوزی صحبت کنیم و شما را با این روش آشنا کنیم. پس اگر شما نیز یکی از علاقمندان هنر چرم دوزی هستید تا پایان این آموزش همراه ما باشید.

چرا دوخت دوسوزنه در چرم دوزی

دوخت دو سوزنه یکی از دوخت های اصلی در چرم دوزی می باشد. که بیشتر در لبه ها مورد استفاده قرار می گیرد و باعث می شود که استحکام کار، بسیار بالا برود.

به دلیل محکم بودن دوخت و زیبایی آن، پایان کار این دوخت، مانند دستگاه چرخ خیاطی زیبا و مرتب می باشد.

در زمینه آموزش چرم دوزی با دست و با الگو، دوره های مفیدی در پرچم برگزار شده است. از این دوره ها می توان به آموزش چرم دوزی با دست از صفر تا صد به صورت عملی  اشاره کرد.

ابعاد سوراخ برای دوخت دوسوزنه

برای دوخت دوسوزنه، حتما باید سوراخ به اندازه ای باشد که بتوان یک نخ و یک سوزن را در چرم فرو کرد. لازم نیست به اندازه ای بزرگ باشد که دو سوزن از آن عبور کند.

چون ما در هر مرحله فقط یک سوزن را عبور می دهیم و نخ موم زده، در سوراخ می باشد و سوزن بعدی از سوراخ عبور داده می شود.

روش کار دوخت دو سوزنه

باید نخ را، سه برابر طول جایی که قرار است دوخته شود، ببریم. به هر دو سر نخ باید سوزن وصل کنیم (سوزن نخ کردن) و یکی از سوزن ها را از اولین سوراخ  چرم وارد می کنیم و نخ دو تا سوزن را مساوی می کنیم.

 یک سوزن را در دست راست گرفته و یک سوزن در دست چپ. سوزن چپ را از سمت چپ وارد می کنیم و تا انتها نخ را می کشیم. سوزن سمت راست را از سمت راست وارد می کنیم و نخ را تا آخر می کشیم سپس  به هر دو سوزن نیرویی برابر وارد می کنیم و هردو را، به صورت مساوی می کشیم.

باید مراقب باشید که همیشه هر دستی که اول سوزن را وارد می کند، تا اخر دوخت، همیشه آن دست مقدم است. می توانیم مانند فیلم زیر، یکی از نخ ها را به دور سوزن یک پیچ بدهیم، این کار باعث میشود دوخت اریب شود. دقت کنید این عمل هم تا انتهای دوخت، باید در یک سمت کیف انجام شود.

نمونه فیلم دوخت دو سوزنه


انتهای دوخت دوسوزنه

انتهای دوخت دو سوزنه بسیار مهم است، زیرا اگر این کار را به درستی انجام ندهید نمای دوخت به هم می ریزد.

اخرین سوزنی که عبور می کند سوزن دست راست است. بعدش باید سوزن سمت چپ را به سمت عقب، یک کوک برگردانید و سوزن راست هم به همین ترتیب و در پایان قیچی کنید و با مشعل نخ را ذوب کنید و به کیف به صورت محو و مخفی بچسبانید.

همه این تاکتیک ها را در مقاله صفر تا صد چرم دوزی با دست در منزل به صورت مفصل توضیح داده ایم.

انواع دوخت در چرم دوزی

دوخت ها مدل های زیادی دارند، که انواع آنها را، در آموزش انواع دوخت در چرم دوزی را اصولی یاد بگیرید به صورت کامل و اصولی توضیح داده ایم.

خلاصه دوخت دو سوزنه

این دوخت بسیار شبیه به دوخت با چرخ است که بسیار زیباست و استحکام بالایی دارد. برای انجام این دوخت، باید نخ را از هر دو طرف سوزن کنیم بعد از آن نخ را از سوراخ  رد کرده و نخ را از بالا می کشیم تا نخ از هر دو طرف یکسان باشد.

سپس نخ را از یک جهت وارد سوراخ بعدی می کنیم که باید دقت داشته باشیم، نخ را ابتدا از هر جهتی وارد کردیم، تا آخر باید ابتدا از همان جهت وارد کنیم.

یعنی اگر ابتدا، نخ از سمت راست وارد سوراخ شد، تا پایان کار اول از سمت راست وارد شود و بالعکس. سپس نخ سمت دیگر را نیز از جهت دیگر وارد کرده در اینجا نیز باید به این نکته توجه کنیم که نخ را از بالا یا پایین نخ اول وارد می کنیم، که تا آخر همین کار را انجام دهیم. زمانی که نخ را از دو جهت وارد کردیم، نخ ها را از هر دو سمت می کشیم تا دوخت ما محکم شود و دقیقا همین روش را تا پایان دوخت ادامه می دهیم. برای دوخت دو سوزنه طول نخی که برای دوخت نیاز است، سه برابر طول کار می باشد.

با سپاس از شما، که به موضوع دوخت دو سوزنه علاقه نشان دادید.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستم.



[ سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 ] [ 21:19 ] [ Fatemeh.Ebrahimi ]